Voeding

Waarom eten we? Voeding of Vulling? Zijn onze lichamen allemaal gelijk? Is de voeding die we tot ons nemen optimaal of slechts goed om te overleven? Heb je weleens geëxperimenteerd met je eigen voedingspatroon? De meeste voeding (vulling) die te koop is in een supermarkt bestaat nog niet eens 100 jaar. Dus wie experimenteert hier eigenlijk? Jij of de voedingsmiddelenindustrie?

Wat je eet heeft invloed op je hormonen. Wat je eet kan zorgen voor schade of voor heling. Wat je eet heeft invloed op hoe jij je voelt, Mentaal en Fysiek. Er zijn vele wegen naar een gezonder voedingspatroon. Wat het meest optimaal is weet niemand precies. Daarvoor is het huidige wetenschappelijk onderzoek te dun, te fraudeleus, wordt de data verkeerd geïnterpreteerd of het is eenvoudigweg niet goed genoeg. Veel tegenstrijdige informatie rolt er uit onderzoek zo de media in. Daarnaast heeft niet iedereen hetzelfde doel. Wil je langer leven? Wil je langer sterk & fit blijven? Wil je langer helder in je hoofd blijven? Wil je betere kinderen kunnen verwekken? Wil je zo min mogelijk geld uitgeven aan voedsel? Wil je zo lekker mogelijk eten? Wil je gemak? Voor iedereen is er mogelijk een ander doel en dus is wat voor de één optimaal is, niet optimaal voor de ander.

Voor elk individu is het dus belangrijk om te bepalen wat zijn of haar doel is. Voor mij was het simpel. Ik kwam tot het besef dat het zo niet meer kon. Ik was ziek met pijn en zonder energie. Het werd een Noodzaak. Het was of stoppen met leven, of stoppen met hoe ik leefde. Ik koos voor verandering. Voeding was één van de peilers waar ik als eerste aan ben gaan sleutelen. Experimenteren en voelen. Als je op zo’n breekpunt komt, NOODZAAK, is echte verandering mogelijk. Als mensen uit onze directe kring ziek zijn of ongezond leven, willen we ze vaak helpen en geven goedbedoelde adviezen. Deze richten op dat moment misschien niks uit. Vooral omdat deze persoon dan nog niet op het punt van noodzaak is gekomen. Toch kun je zaadjes planten of zelf het goede voorbeeld tonen.

Inmiddels heb ik nu een circa 10 jaar (het jaar van schrijven is 2020) geëxperimenteerd met aanpassingen in mijn voedingspatroon en heel veel gelezen. Ik heb nu een redelijk idee wat gezond is en wat niet, maar precies weten doen we het nooit. Voor mezelf probeer ik een balans te zoeken in de doelen die ik heb waar voeding een onderdeel in speelt. Ik wilde weer gezond worden, geen pijn meer hebben en weer vol energie zijn. Dit heeft geresulteerd in het proberen van de schijf van 5, LCHF (Low Carb High Fat), vegetarisch/veganistisch, superfoods, smoothies, paleo, keto en carnivoor. Na al die jaren experimenteren en voelen met voedsel, heb ik een veel betere connectie gekregen met mijn lichaam. Ik voel nu veel beter of voedsel goed of slecht voor me is. Dit betekent dat ik redelijk tevreden ben met wat mijn voedingspatroon nu is en richt ik mij meer op andere factoren van gezondheid.

Als ik persoonlijk advies geef dan doe ik dat het liefst aan de hand van iemand zijn doelen. Wel kan ik hier een algemeen advies geven dat redelijk past voor de meeste mensen. Daarna zal ik ook nog mijn versie van een optimale aanpak geven. De aanpak zoals ik het had willen doen toen ik aan het begin stond van de verandering. Want dat had me een hele hoop bespaard. Voor mijn gevoel heb ik vele jaren weg gegooid om mijn gezondheid weer op de rails te krijgen. We hebben het hier wel over de aanpak van Voeding en niet de andere belangrijke factoren van Gezondheid. Die lees je op de andere pagina’s.

Algemeen Voedingsadvies

Met de huidige kennis die ik heb mogen ontvangen zijn dit de aandachtspunten om tot een algemeen gezond voedingspatroon te komen:

  • Eet zoveel mogelijk vers voedsel.
  • Eet voedsel dat in seizoen is.
  • Eet lokaal voedsel.
  • Kook zelf.
  • Bouw je maaltijd om proteïne (eiwitten) heen. Hoe meer proteïne hoe beter.
  • Eet en drink geen zaadolie of plantaardige (boter) margarine. Kook er ook niet in. Dit heeft te maken met de absolute hoeveelheid Omega-6.
  • Vermijd het eten van (veel) suiker.
  • Eet wanneer het licht is. Niet voor het slapen gaan.
  • Eet 2 tot 3 keer per dag. Eet een volle maaltijd met genoeg proteïne. Niet snacken.
  • Drink water.
  • Drink geen frisdranken, fruitdranken of andere suikerhoudende dranken.

Misschien is dit niet duidelijk of specifiek genoeg, maar daarom heet het ook een algemeen advies. Je kunt je voedingspatroon zo gek maken als je zelf wilt. Het komt vaak ook heel persoonlijk hoe je bepaalde voeding verdraagt. Dit brengt mij tot mijn versie van de optimale aanpak qua voeding.

Mijn optimale aanpak zou zijn…

Om te beginnen wil je duidelijk hebben wat je doelen zijn. Aangezien dit over mijn optimale aanpak gaat, definiëren we eerst mijn doelen.

  • Meer energie
  • Meer helderheid (hoofd, mentaal)
  • Geen gewrichtspijnen meer (of vermindering)
  • Geen vervelend gevoel in maag en darmen
  • Geen keelpijn
  • Fit en sterk voelen (Beweging is nodig om spiermassa en conditie op te bouwen)
  • Sneller herstellen van inspanning
  • Emotioneel stabieler, minder last van stress of depressie.
  • Ontdekken welk voedsel verdragen wordt of niet. (allergieën etc..)

Stap 1:
Begin met een eliminatie-dieet. Eventueel in combinatie met een glucosemeter om effect van het voedsel op je bloedsuikerspiegel bij te houden. Mijn advies zou zijn om met 30 dagen alleen Vlees en Vis te beginnen. Zout en Peper mag, geen andere sauzen (nog). Alleen water en eventueel thee. Prikwater mag. Eet voldoende, vaak meer dan je denkt als je op een carnivoor voedingspatroon gaat. Verschilt per persoon, vanwege bouw en energieverbruik, maar het loopt al snel tegen een kilo vlees per dag aan. Voor mij persoonlijk (en vele anderen) lijkt rund beter te voeden/vullen dan kip of varken.

Stap 2:
Na de eerste 30 dagen alleen Vlees, Vis en Water kun je andere producten introduceren. Stap voor stap. Geef het per product genoeg tijd (dagen), zodat je effecten op je lichaam goed kunt voelen. Noteer wat je voelt bij elk product en maak zo je eigen lijst aan van goede en slechte producten.
Ik zou zelf beginnen met Eieren, om te kijken of je dit goed verdraagt. Eieren zijn erg voedzaam en je kunt er gerust elke dag meerdere van eten. Geen angst voor negatieve gevolgen, tenzij allergisch. Andere producten om te proberen zijn paddenstoelen, groenten, knollen, zuivel, fruit, noten en zaden. Maar ook daar ligt natuurlijk de vraag wat zijn je doelen. Ik zelf blijf vrijwel 80-95% bij alleen vlees, vis, eieren en zuivel. Al het andere verdraag ik minder dan ik had gedacht. Dit heb ik nooit gemerkt toen ik gewoon lchf, vegetarisch of paleo aan het eten was. Pas toen ik carnivoor ging merkte ik het verschil hoe die producten mij deden voelen. Dus experimenteer.

Stap 3:
Deze stap is overkoepelend en zou dus ook stap 1 kunnen zijn geweest. Eet geen zaadolie of plantaardige boter/margarine. Kook er ook niet in. De hoeveelheid omega-6 die je anders binnen krijgt is desastreus voor je gezondheid.
Waar kook je dan wel in? Echte Roomboter, kokosolie, andere dierlijke vetten, een goede olijfolie voor koken (pas op veel olijfolie is niet meer alleen van olijfolie door maffiapraktijken, maar aangevuld met een andere zaadolie). Voor het maken van dressings of mayonaise zou je naast olijfolie ook nog kunnen kijken naar een avocado olie.

Stap 4:
Evalueer. Hoe voelde het alleen vlees (en vis) eten? Zijn er zichtbare of voelbare verschillen die positief of negatief zijn? Waar zou je aanpassingen willen doen?
Eventueel kun je ook nog kiezen om een maand vegetarisch of veganistisch te eten. En kijken hoe dat verschilt met je carnivoor maand. Helaas is vaak één maand niet genoeg om een bepaald voedingspatroon echt optimaal te beoordelen. Maar het geeft een indicatie. Ik weet zelf na het proberen van de vele verschillende patronen, dat het carnivoor dieet veruit het beste voor mij werkt. Meest optimaal. Maar ook ik ben maar een mens en geeft me binnen een 80/20 regel ook ruimte om te genieten van voedsel dat ik als niet gezond acht. Al moet het wel echt heel lekker zijn, wil ik mijn gezondheid daar voor opofferen. Afgelopen winter probeerde ik nog maar eens pizza. Zo erg genoot ik er niet van en ik had er 2 dagen ongemakken van. Dus de lijst van potentieel cheat voedsel is steeds kleiner geworden.

Stap 5:
Verder kijken dan alleen Voedsel. Zonlicht, beweging, slaap, stress, werk/leven balans, sociale relaties, familie, emoties, trauma’s, gedachtes. Enzovoorts.

Ik ben langzaam bezig om mijn site nu echt eens op te vullen met goede content. Er zal dan ook in de toekomst nog aanpassingen worden gedaan inclusief het toevoegen van linkjes en verwijzingen naar andere content. Er zullen ongetwijfeld fouten in de content staan en ook mijn visie op de materie is regelmatig aan verandering onderhevig…