Diabetes en gezondheid deel 1

Terwijl ik hier in Oostenrijk mijn dagen besteed als skileraar en aan andere skischool activiteiten, is mijn hoofd na werktijd vooral bezig met hele andere onderwerpen. Het vinden van genoeg tijd en ruimte voor deze andere onderwerpen en bijkomende bezigheden gaat me niet gemakkelijk af. Maar mijn voornemen om met regelmaat een nieuw artikel te plaatsen wil ik toch volhouden. Er staan een aantal blogposts in de planning, maar deze hebben veel meer tijd nodig voor goede onderbouwing dan ik nu werkelijk heb. Daarom wil ik hier graag een artikel uit de losse pols plaatsen, want het voelt belangrijk. In de toekomst zal ik er zeker uitgebreider over schrijven.

Ik wil het namelijk hebben over Diabetes 2 en in mindere mate over diabetes 1. Zoals jullie weten rijzen de zorgkosten de pan uit. Vele mensen worden ziek, hebben last van overgewicht, krijgen diabetes, hart en vaat ziekten of kanker. Zeker niet iets om blij van te worden. We geven onze verantwoordelijkheid hiervoor graag af aan de overheid, medische instellingen en andere beleidsorganisaties.

Maar hoeveel weten deze organisaties eigenlijk van het menselijk lichaam? Hoeveel weet de wetenschap eigenlijk van het menselijk lichaam? Hoe zeker zijn alle aannames die om de zoveel jaar veranderen? Beleidsregels veranderen van tijdperk tot tijdperk. Met statistiek wordt natuurlijk eenvoudig gegoocheld en daarmee kun je elk argument kracht bij zetten. Gewoon een verschil in opmaak en interpretatie is genoeg om twee of zelfs meerdere kanten van de medaille te laten zien.

Dus waarom zou ik überhaupt iets zinnigs kunnen zeggen over diabetes? Heb ik er zelf soms mee te maken? Nee, maar ik heb wel zelf ervaring met het hebben van een achtergestelde gezondheid. Zo bevat mijn leven een rode draad omtrent vermoeidheid. Van pfeiffer naar chronische vermoeidheid en daarna de ziekte van Lyme. Zo dacht ik mezelf genezen te hebben van mijn chronische vermoeidheid om een zomervakantie later de Borrelia bacterie (die de Ziekte van Lyme veroorzaakt) op te lopen. Dit heb ik inmiddels zelfstandig goed onder controle weten te krijgen. Daarnaast lees ik zoveel als mogelijk over algehele gezondheid. Dit alles betekent verder niks, het geeft mij geen autoriteit of een experttitel om hier iets over te kunnen zeggen. Toch wil ik jullie graag wat informatie mee geven om zelf verder te pluizen in de wondere wereld van de gezondheid omtrent diabetes.

Zo durf ik te stellen dat:

… diabetes 2 omkeerbaar is, in plaats van de algemeen gebruikte gedachte dat diabetes 2 chronisch is en uiteindelijk leidt tot o.a. blindheid, afvallende voeten en de dood.

… diabetes 1 veel beter is te managen dan er algemeen wordt gesuggereerd.

… mensen die hart en vaat ziekten hebben en geen diabetes 2, gewoon nog niet gediagnosticeerd zijn voor diabetes 2.

… er veel meer mensen diabetes hebben, maar de huidige standaard test ontoereikend is om dat aan te tonen.

… diabetes eerder een insuline probleem is en geen glucose probleem. Daarmee bedoel ik insuline resistentie.

… de huidige beleidsadviezen die worden gegeven om met diabetes 2 om te gaan de zaak alleen maar verergeren. (Gelukkig zijn er nu grote veranderingen aan de gang en zullen deze adviezen ook mee veranderen.)

… er teveel geld kan worden verdiend aan patiënten en dat profiterende instanties dat wel prima vinden.

… je het best je eigen verantwoordelijkheid kunt nemen en start met het lezen en kijken van de informatie die ik onderaan deze post heb toegevoegd.

Simpele basisregels om je diabetes terug te draaien, te voorkomen of te managen zijn als volgt.

  • Start met intermittent fasting oftewel tussentijds vasten. Met eventuele uitstapjes naar meerdere dagen vasten.
  • Vervang alles wat je drinkt met water, thee en koffie. Zonder suiker uiteraard.
  • Verander je eet patroon van een HCLF (High Carb Low Fat) naar een LCHF (Low Carb High Fat of Lesser Carb) voedingspatroon. Dat betekent, minder suiker en geraffineerde koolhydraten en meer vet en kwalitatieve proteïne.

Start met deze drie simpele gewoontes. Geef jezelf een half jaar om deze verandering door te voeren. De eerste twee maanden gebruik je om je eet periode stap voor stap te beperken tot 5-8 uur op de dag. Geen enkele calorie houdende voedingsstof wordt ingenomen buiten deze periode van 5 tot 8 uur. De rest van de dag drink je water (eventueel met een theelepel sole) of thee.

Een voorbeeld kan zijn dat je netjes met je collega’s om 12:00 uur luncht en thuis tot 20:00 uur nog flink kunt bijvoederen met sociaal gezelschap.

De volgende twee maanden gebruik je om ook je suikerhoudende dranken die je binnen die 5-8 uur nuttigt te vervangen door water, thee of koffie. Daarna stap je over op een voedingspatroon gebaseerd op LCHF. In de vier maanden voorafgaand aan deze wisseling van voedingspatroon heb je natuurlijk alles al voorbereid om goed van start te kunnen gaan.

Ik beloof je dat je hierdoor je eventuele medicatie kunt afbouwen, je fitter en gezonder zult zijn en vooral stralender de wereld tegemoet kunt gaan.
Laat je niet zomaar iets wijs maken door doktoren, bedrijven, organisaties of medemensen. Dus ook niet door mij. Probeer het uit. Experimenteer en zie wat het jou brengt.

De gemakkelijkste gewoonte voor mij was om alles wat ik drink te vervangen door water en thee. En soms een glaasje whiskey, want ik ben ook niet perfect. Nu hier in Oostenrijk is dat vooral Schnaps geworden. Met mate natuurlijk.

Mijn periode van meerdere maanden intermittent fasten (tussentijds vasten) was een succesvol experiment. Deze had ik onderbroken voor een extra kuur tegen Lyme. Nu inmiddels weer geleidelijk aan het oppakken door simpelweg ontbijt te skippen en op de berg rond de middag met gasten mijn eerste maaltijd te nuttigen. Het “breaken van de fast” (breakfast).

LCHF is hier moeilijk, zeker als je kindergroepen hebt, laten we voor mij even zeggen dat de LC nu voor lesser carb staat.

Gelukkig krijg ik hier genoeg beweging en ben ik zeer waarschijnlijk insuline sensitief, voor nu.

Doe je met mij mee om deze simpele drie gewoontes te implementeren?
Start dan nu, maak een plan, zet een start datum, zet herinneringen, doe het samen met anderen om elkaar verantwoordelijk te houden. Maar begin vooral hier met lezen en kijken:


Een interview met Dr Joseph R. Kraft waarin uitgelegd wordt waarom de huidige diabetes tests niet toereikend zijn. Let vooral op de verschillende insuline patronen.

http://www.thefatemperor.com/blog/2015/9/5/fat-emperor-productions-present-the-kraft-interview-decoding-diabetes

http://www.thefatemperor.com/blog/2015/9/7/kraft-summary-re-post-for-those-who-missed-it

Kraft Patterns. Van Dr. Joseph R. Kraft / Visualisatie door Ivor Cummins (thefatemperor.com)
Kraft Patterns. Van Dr. Joseph R. Kraft / Visualisatie door Ivor Cummins (thefatemperor.com)

Vasten
Begin hier met het lezen van een hele reeks artikelen over vasten van Dr Jason Fung.

Of zijn hele reeks artikelen over calorieën.

Geweldige artikelen, allemaal gratis, maar je hebt ook de optie om zijn nieuwe boek te bestellen. “The Obesity Code”.


Hier een Nederlands initiatief van Voeding Leeft om diabetes om te keren: keerdiabetesom.nl

Daar vind je ook deze video.


Voor Diabetes 1 heb ik hier twee uitgebreid beschreven ervaringen om het beter te managen. Dit met of een LCHF of ketogeen/paleolithisch voedingspatroon.

http://www.abc.net.au/radionational/programs/healthreport/low-carbohydrate-diet-to-manage-diabetes/4880362

http://www.ijcasereportsandimages.com/archive/2014/010-2014-ijcri/CR-10435-10-2014-clemens/ijcri-1043510201435-toth-full-text.php


Hier links voor informatie over LCHF:
LCHF voor beginners

Hier en hier LCHF recepten.

Hier een video van een dialoog tussen Tim Noakes & Fred Brouns.

En The Noakes Foundation die onderzoek doet.


En nog meer leesvoer:

Een omkering van diabetes.

Een artikel over hoge insuline waardes.

De misinformatie over diabetes en dieet.


Er is nog veel meer te vertellen, maar zoals gezegd dat komt een andere keer.

Hele fijne dag gewenst!

Blijf op de hoogte:

Schrijf je in en lees als eerste het laatste nieuws over mijn boek of één van de nieuwe artikelen. Dankjewel!
JKoning Geschreven door: