Het gezonde voedingspatroon

De wereld verbeteren, of “gewoon” een gelukkig leven leiden, doe je niet zonder energie en ik weet er alles van om zonder energie te leven. Een aantal jaren geleden kwam ik eindelijk op het kritieke punt waardoor ik het licht weer begon te zien. Ik noem het “wakker worden”. Wat nog steeds een lopend proces voor mij is, een grote bewustzijnsreis.

Nu bestaat energie voor mij niet uit een enkel onderdeel, maar uit de combinatie van fysiek en mentaal. Beiden worden door verschillende factoren beïnvloed. Ik benader gezondheid dan ook zo holistisch mogelijk. Alles hangt met elkaar samen en kun je eigenlijk niet los van elkaar isoleren. Maar het grote geheel is vaak te ongrijpbaar wat ons, net als een hert kijkend in de grote koplampen van een auto, doet verstarren. We weten niet waar te beginnen, want we maken die drempel voor onszelf vaak te hoog. Tenminste dat is wat ik zelf vaak ervaar. Het is daarom vaak de beste manier om een grote taak of verandering op te delen in verschillende blokken of stapjes. In mijn wakker-word-proces begon ik met voeding, daarom voor vandaag een artikel over diëten en een gezond voedingspatroon.

Diëten
Door de vele hypes in voedsel land is er een bepaald beeld ontstaan bij het woord dieet. Het heeft de lading gekregen dat dit altijd over afvallen gaat. Terwijl dit gewoon hetzelfde betekent als voedingspatroon. Door deze gegroeide algemene consensus wordt er vaak lacherig gedaan over de vele diëten die er wereldwijd zijn en de mensen die er aan mee doen.

Nu is dit niet het grootste weerstandspunt wat ik probeer te schetsen. Maar dat het vooral interessant is om te zien dat die diëten vaak tijdelijk zijn. We willen namelijk alles snel en nu (of gisteren), dus “val af in x aantal dagen”. Dit is in mijn ogen een verkeerde benadering van een gezonde levensstijl, het is beter om je gehele voedingspatroon aan te pakken en je perspectief naar gezondheid te veranderen.

Is tijdelijk dan per se slecht? Nee, niet direct, als je een tijdelijke kuur toevoegt aan je gezonde voedingspatroon, om te ontgiften, bij te komen of te herstellen kan dit vaak alleen maar bevorderlijk zijn. Maar niet tijdelijk met als doel om af te vallen. In feite doen beiden mogelijk hetzelfde, maar het verschil in perspectief vormt je mentale staat.

Het moge duidelijk zijn dat we in een maatschappij leven waarin uiterlijke verschijning vaak belangrijker lijkt te zijn dan het innerlijk. Hierover kan ik op talloze onderwerpen en voorbeelden verder uitweiden, maar ik wil graag bij voeding blijven.

Zo bekijken de meeste mensen hun lichaam als een uiterlijke vertoning, het is een vehikel wat ons in deze wereld doet bewegen. Men eet om zich te voeden en vullen, veelal door honger of door een mentale emotionele status.
Het is voor iedereen duidelijk dat ook voeding een uitwerking heeft op je uiterlijke verschijning, maar nog meer op je innerlijke werking. Voeding levert ons de benodigde bouwstenen, vitaminen en mineralen. Een tekort of een overschot heeft gevolgen op de innerlijke werking welke weer gevolgen heeft op onze uiterlijke verschijning en mentale staat.

Als men met het doel van een tijdelijk dieet wil afvallen, wordt de situatie op een verkeerde manier benaderd, misschien zelfs met schadelijke gevolgen. Want het geeft de uiterlijke kenmerken meer waarde dan de innerlijke werking van het lichaam en de mentale staat. Terwijl als we het omdraaien en de innerlijke werking in combinatie met een gezonde mentale staat voorop stellen, zal een gezonde uiterlijke vertoning automatisch verschijnen.

Gezond Voedingspatroon
We willen, lijkt mij, ook de nare bijsmaak van “dieet” kwijt. Dus als iedereen gewoon stopt met tijdelijke diëten om af te vallen en overstapt op een blijvend gezonder voedingspatroon, zo dicht mogelijk bij de natuur, dan wordt het een win win situatie. Het woord dieet verliest dan mogelijk zijn negatieve lading, we kijken bewuster naar ons voedsel en worden collectief weer gezonder.

Maar hoe begin je? Wat is er gezond? Wie heeft er gelijk?

Om de laatste vraag te beantwoorden, niemand en iedereen. Ondanks dat we allemaal mens zijn hebben we door een combinatie van factoren (genen, opvoeding, locatie, gewenning, gezondheidsstatus, bloedgroep, bacteriekolonies enzovoorts) toch verschillende smaken en behoeftes en gaan onze lichamen anders om met dezelfde voedingsmiddelen.

Wat voor de één dus gezond is kan voor de ander tot vervelende gevolgen leiden. Het is dus vooral persoonsafhankelijk wat voor iemand gezond is. We moeten weer leren luisteren naar ons lichaam. Ik was het verleerd, maar het komt weer langzaam terug.

“Choose only one master – Nature” – Rembrandt

De beste startpositie is mijns inziens om zo dicht mogelijk bij de natuur te blijven, wat onze voorouders aten. Aangezien veel van wat wij aan “nieuwe” voedingsmiddelen eten, op de lange termijn niet is getest, zijn we onderdeel van een experiment. Ik vraag me dan af, is dit verstandig? Het kan goed uitpakken, maar ook slecht. Als we dan toch aan het experimenteren zijn, waarom kies je dan niet voor jezelf en zoek je naar de beste voedingsmiddelen die jouw weer energiek en gezond maken. In plaats van altijd blind te kopen en eten wat de grote voedingsmiddelbedrijven je proberen aan te smeren via reclame en ons verlangen naar gemak.

Als we bovenstaand samen vatten komen we tot de volgende conclusie. Verander je perspectief en beschouw je uiterlijke vertoning als een gevolg van innerlijke werking.
Verander je algehele voedingspatroon op langere termijn met als doel, bij te dragen aan een energiek, mooi en gelukkig leven. Want dat is wat we allemaal willen, toch?

Bewustzijnsreis
Met alleen dit artikel ben ik nog lang niet klaar over dit onderwerp. Voeding is zeer interessant en één van de belangrijkste peilers van een gezond leven. Het vergroten van mijn bewustzijn en het daadwerkelijk aanpassen van mijn voedingspatroon heeft mij dan ook zeer veel geholpen. Ben ik er al klaar mee? Nee zeker niet, ik wil er dan ook nog veel meer over leren en vertellen. Stap voor stap verander ik nog steeds mijn kijk op voeding en als ik er iemand anders ook bij kan helpen is dat mooi mee genomen. Al ben ik hierin niet de enige en absoluut niet origineel, maar hoe meer mensen we wakker krijgen des te beter.

Wat mij heeft geholpen tijdens mijn reis naar meer bewustzijn over mijn voeding zijn onder andere de volgende punten. Niet per se in deze volgorde en compleet kan ik het ook niet noemen, maar een goed begin.

  1. Het eten van zo weinig mogelijk bewerkt voedsel. Blijf zo dicht mogelijk bij de natuur.
  2. Het lezen van de ingrediëntenlijst (en opzoeken wat het allemaal betekent).
  3. Je helemaal suf informeren over voeding. (Lezen, kijken, luisteren) Maar wees kritisch (denk aan mijn vorige blog) en neem niet alles voor waarheid aan.
  4. Eet op seizoensbasis, ons lichaam gaat ook mee in de seizoenen. Dus varieer.
  5. Shop lokaal of verbouw deels je eigen voedsel.
  6. Ga niet stressen (veel ongezonder) en geef jezelf de tijd, stap voor stap.
  7. Leer te luisteren naar je lichaam.

Succes en veel plezier op je eigen reis!

Blijf op de hoogte:

Schrijf je in en lees als eerste het laatste nieuws over mijn boek of één van de nieuwe artikelen. Dankjewel!
JKoning Geschreven door: